zaterdag 12 december 2015

Een geweldige kans voor Fablabs in Nederland!

Onderwijs en Technologie.
Een kans voor Fablabs die vernieuwing kunnen brengen in het basis- en voortgezet onderwijs op het gebied van digitale technologie. Een Fablab dat hierop wil inspelen moet zich wel afvragen of ze voldoende brede deskundigheid in huis hebben om hierin een effectieve rol te kunnen spelen, zoals:

  • Ondernemerschap.
  • Kennis van het onderwijs. 
  • Specialisten op het gebied van digitaal ontwerpen en maken. 
  • Open staan om kennis en kunde met anderen te delen. 

InnovatieLab.
Een andere voorwaarde is een fysieke ruimte, een InnovatieLab, met een uitgebreide outillage, waar geïnteresseerden terecht kunnen om opgeleid te worden tot "Fablab Instructeur", uitgaande van de  "Open Source" mogelijkheden van de moderne digitale ontwerp en maaktechnologieën. 

Kansen voor Fablabs door overregulering in het Nederlands Onderwijs.
De vernieuwingen en ontwikkelingen in de technologie gaan dermate snel dat die niet of nauwelijks bij te houden zijn door het onderwijs. Zeker niet in Nederland waar alles is vastgelegd in regels en alles gecontroleerd wordt door de overheid. Denk hierbij aan de uit de hand gelopen CITO toetsen. De CITO toetsen hebben er voor gezorgd dat er nog nauwelijks een beroep gedaan wordt op de creativiteit van leerkrachten. Het onderwijs is dermate log geworden dat het de snelle ontwikkelingen niet kan bijbenen.

Dit in tegenstelling tot het onderwijs in Finland. In Finland zijn geen inspecteurs die leerkrachten controleren en betuttelen. In Finland krijgen de mensen die gekozen hebben voor het geven van onderwijs en hiervoor opgeleid zijn, het vertrouwen dat ze dit zo goed mogelijk uitvoeren binnen de grenzen van hun eigen mogelijkheden. Het niveau en kwaliteit van het Finse onderwijs staat wereldwijd in de top. 
Conclusie:...Men kan nog zoveel regels bedenken en controle uitvoeren, maar de inzet van de onderwijsgevende bepaald uiteindelijk het resultaat en het niveau van het onderwijs.
De overgeorganiseerde "Mammoet Scholen" in Nederland hebben zeker niet bijgedragen aan beter onderwijs!!! 

Van leraar naar ondernemer.
In mijn eerste baan in het onderwijs, op Curacao, waar een beroep werd gedaan op persoonlijke inzet, hebben mij uitgedaagd om extra tijd te steken in mijn lessen om er iets moois en goeds van te maken voor de leerlingen. 
Nog uitdagender was de baan aan de Scholen Gemeenschap Lelystad (SGL) waar het vak "Oriëntatie op Techniek" opgezet moest worden. Starten bij nul.....en samen met geweldige collega's iets nieuws opbouwen. Een enerverende periode waar ik en vele collega's en leerlingen van toen met plezier aan terug denken.

Mijn laatste grote project als leerkracht in het onderwijs was het helpen bij de start van het Kort Middelbaar Beroeps Onderwijs (KMBO) in Flevoland. In mijn geval,... invulling geven aan de opleiding "Werktuigbouwkunde".
Een prachtige opdracht met veel mogelijkheden voor eigen inbreng.
Ter informatie: de huidige Regionale Opleiding Centra (ROC's)  komen voort uit het KMBO.

De lessen in het eerste jaar van het KMBO Werktuigbouwkunde hebben we geconcentreerd rondom het project "Flevobike" Elke student heeft zijn eigen Flevobike ligfiets gemaakt. 
Nog veel meer dan wat een student KMBO in het eerste leerjaar moet leren zit in deze Flevobike verwerkt, tot en met het leren fietsen hierop (dat is een kunst op zichzelf).
Met de eerste groep studenten hebben we als afsluiting van het jaar een meerdaagse tocht door Nederland gemaakt. Overnachten deden we in de sportzaal van collega scholen. 
Tijdens de tocht hebben we een bezoek gebracht aan de Fietsenfabriek Gazelle in Dieren. Na de rondleiding kregen we het compliment dat ze nog nooit eerder een zo geïnteresseerde groep studenten hadden rondgeleid.
De aankomst bij de MTS in Almelo. Henry Sinnige, een voormalige collega van de SGL heeft voor ons de slaapplaats in de sportzaal geregeld.
Deze fietstocht heeft landelijk zoveel aandacht in de pers gekregen dat ik op school werd gebeld door collega's van andere scholen voor informatie, omdat ze het project Flevobike ook op hun school wilden gaan uitvoeren. 

Uniek was dat willekeurige mensen mij belden of de Flevobike en/of de tekeningen te koop waren.
Dit was voor mij het moment om de baan in het onderwijs af te bouwen en te starten met het eigen bedrijf "Flevobike". In 1989 heb ik mij ingeschreven bij de K.v.K. 
In 2010 zijn mijn vrouw en ik uit Flevobike teruggetreden. De verantwoordelijkheid ligt nu bij onze drie zoons die vanaf het begin betrokken zijn geweest bij Flevobike.

Van ondernemer terug naar het onderwijs
Mijn ervaring als leerkracht en als ondernemer komt goed van pas bij het inrichten van de nieuwe tak binnen de Stichting Fablab Flevoland,.....het "Flevo InnovatieLab"

Het pas gestarte "Flevo InnovatieLab" heeft nu een prachtige ruimte met een uitgebreide outillage op de bovenverdieping van het gebouw van Flevobike. Het mooie hiervan is dat de mogelijkheden van Flevobike, het InnovatieLab en de Stichting Fablab Flevoland elkaar versterken en voor Fablab begrippen hierdoor ongekende mogelijkheden hebben.
Het gebouw in Dronten, waar op de bovenverdieping het "Flevo InnovatieLab" is gehuisvest. Het gebouw is 700 meter verwijderd van het Station in Dronten. Op 100 meter afstand zijn vele gratis parkeerplaatsen.
In het InnovatieLab gaan we mensen opleiden tot "Fablab Instructeur". Deze instructeurs kunnen in het basis- en voortgezet onderwijs een belangrijke rol spelen bij het invoeren van het vak Technologie.

De Regering heeft de basisscholen verplicht om voor 2020 het vak "Wetenschap en Technologie" in hun lesrooster op te nemen. Een mooi streven, maar voorlopig zonder realiteitszin.....Wie gaat bijvoorbeeld de lessen "Technologie" verzorgen?...... Als deskundige op technologie gebied durf ik te beweren dat het voorlopig bij plakken en knippen blijft. Dat heeft weinig te maken met moderne digitale ontwerp en maak technologie. 
Er ligt dus een geweldige kans voor Fablabs in Nederland om bijvoorbeeld een grote groep afgestudeerde PABO studenten, die momenteel werkloos thuis zitten, op te leiden tot "Fablab Instructeur". 

Hierbij een oproep aan afgestudeerde PABO studenten uit Flevoland die momenteel werkloos thuis zitten.
Als je nieuwsgierig en leergierig bent en tijd wilt steken in de opleiding "Fablab Instructeur", schroom niet en neem contact met mij op..... tel: 0614563975.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen