woensdag 16 december 2015

Het basisonderwijs in Nederland blijft achterlopen met de invoering van digitale ontwerp- en maak technologie.


Na een groot aantal uren zwoegen, in het eerste jaar van de LTS, was mijn eerste houten werkstuk klaar. Vol trots liet ik het thuis zien. Helaas was de reactie van mijn vader, meubelmaker van beroep, weinig lovend.
Ik heb daarna nooit meer een werkstuk van de LTS mee naar huis genomen.

Leerlingen van nu, die een werkstuk mee naar huis nemen, dat ze zelf ontworpen hebben met digitale ontwerp software en met behulp van een 3D printer of met een laser snij-graveer machine gemaakt hebben, krijgen gegarandeerd heel wat positievere reacties dan dat ik dat 58 jaar geleden heb gekregen.
De enige beperking om mooie dingen te maken met de huidige digitale ontwerp en maak mogelijkheden is onze eigen creativiteit.
Gemaakt met een Laser snij-graveer machine.
Er zijn leerkrachten die blijven vasthouden aan knippen, plakken en figuurzagen. Waarom doen ze dat???.....Geloof me,... de ontwikkeling en digitalisering is niet tegen te houden. Waarom zou je leerlingen onthouden van al deze geweldige nieuwe digitale maak mogelijkheden.
De prijs van een goed werkende 3D printer voor het onderwijs is te vergelijken met de prijs van een gemiddelde laptop. Dat hoeft dus niet de bottleneck te zijn!

In het Flevo Innovatielab Dronten hebben we goede ervaring met het bouwpakket van de 3D printer Prusa Hephestos i3. Deze kost €415,-. De kwaliteit van deze printer is prima. De printer is zeer stil.
Om de drempel te verlagen en te starten met digitale technologie, raden wij leerkrachten aan om een workshop te volgen,.... "Bouw je eigen 3D printer". De workshop kost €150,-. De genoemde prijzen zijn excl. BTW.
Iedereen die voor de eerste keer iets print, met zijn zelfgebouwde 3D printer, wordt daar heel enthousiast van.
Het zelf bouwen is bijzonder leerzaam. Je bent daardoor in staat om de printer in topconditie te houden.
Begin met zelf te ontwerpen en veel te printen. Er ontstaan vanzelf ideeën voor toepassing in het onderwijs. Op internet is verder heel veel te vinden over praktische toepassingen die aansluiten bij de lessen in het onderwijs.


Er is momenteel een trend dat fabrikanten van 3D printers elkaar opjagen en steeds geavanceerdere en daardoor duurdere 3D printers maken. Om kennis te maken met het principe van een door een computer aangestuurde machine, wat een 3D printer in feite is, moet deze eenvoudig te begrijpen zijn.
Liever 4 of 5 eenvoudige machines waar alle techniek te zien is, dan een duur geavanceerd apparaat met een mooie behuizing waar alle techniek in verstopt is.
Als je uitsluitend nog een knop hoeft in te drukken om voorgeprogrammeerde producten te maken schiet dat het doel voorbij. Het is leerzamer als je de machine zelf kunt programmeren en de machine, robot of een ander digitaal apparaat kunt laten doen wat jij wilt.
Prettige kerstdagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen